Skocz do treści

tel./fax. (76) 862-27-71

Sprawozdanie z wymiany francuskiej 2016

francja2016

W dniach od 3.03 – 10.03.2016 r. odbyła się wymiana francuska do Gap, w której wzięła udział młodzież z naszego liceum. Czterdziestu pięciu uczniów wraz z nauczycielami miało szczęście przez kilka dni przebywać w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże. Na miejscu Polacy zostali przywitani i odebrani przez rodziny francuskie. Po weekendzie spędzonym w towarzystwie osób przyjmujących nadeszła pora na zwiedzanie i poznawanie okolic. Pierwszym przystankiem było miasteczko Saint Verain. Wspomnienie o tym miejscu przywołuje na myśl piękną słoneczną pogodę, mnóstwo śniegu dookoła i malunki zegarów słonecznych na budynkach. Kolejnego dnia zebraliśmy się na zbiórce pod liceum Aristide Briand, zwarci i gotowi na trzydniową wycieczkę. Po drodze do Marsylii mogliśmy podziwiać cudowne widoki. Po jednej i po drugiej stronie autokaru roztaczały się malownicze krajobrazy. Z zimowej scenerii wkroczyliśmy w śródziemnomorski klimat. Mieliśmy również wyjątkową okazję zjeść piknik nad brzegiem morza .  francja1-2016Choć słońce niemalże przez cały czas świeciło, na zewnątrz było chłodno i do tego wiał wiatr. Szczególnie mocno wiało na wzgórzu, gdzie mieściła się Bazylika Notre Dame de la Garde w Marsylii. Zwiedziliśmy także Arles, miasto, z którym ściśle związany był Vincent van Gogh. Przed deszczem, który powitał nas w Awinionie, schroniliśmy się w Pałacu Papieskim. W międzyczasie trafiliśmy do nietuzinkowej galerii sztuki Carrières de Lumières, w której wyświetlono projekcję audiowizualną twórczości Chagalla. Muszę przyznać, że ta prezentacja dostarczyła wszystkim wielu wrażeń estetycznych, które na długo pozostaną w pamięci. Udało nam się również zobaczyć zabytki pamiętające jeszcze czasy antyczne, jak na przykład teatr antyczny w Orange. Ostatniego dnia w Gap poszliśmy z oficjalną wizytą do merostwa, zobaczyliśmy również fabrykę serów. Nasz pobyt we Francji uczciliśmy spotkaniem polsko-francuskim w liceum. W drodze powrotnej do Polski zatrzymaliśmy się w Mediolanie, gdzie odwiedziliśmy m.in.: Katedrę Narodzin św. Marii i Galerię Wiktora Emanuela II.
Wyjazd do Francji na wymianę był wyjątkową okazją do wniknięcia w kulturę Francuzów, ich obyczaje i zasady. Na tym właśnie polega fenomen tego całego przedsięwzięcia. Bowiem jadąc w jakiekolwiek miejsce na ziemi i mieszkając w hotelu nie ma możliwości bliższego poznania ludzi, ich mentalności i struktury narodowościowej, czy religijnej. Żyjąc i przebywając w domach rodzin francuskich, nie tylko byliśmy w stanie osłuchać się z językiem miłości, ale też poznać nawyki żywieniowe, specjały kulinarne i podejście Francuzów względem niektórych spraw. Na pewno każdy uczestnik wymiany wrócił do Polski z paroma anegdotami.